🔴 تهز مصر.. شاهد: إلقاء سيدة مريضة بـ”كورونا” في الشارع خارج المستشفى

لا تفوتك الاحداث اليومية والمعلومات المفيدة.. للإشتراك مجاناً بخدمة (موسوعة) على الواتساب أرسل كلمة (أشتراك) على رقم +96566750498

  • soc
  • soc

 

صدمة هزت رواد مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، عقب تداول صورة لسيدة مريضة بفيروس كورونا تم إلقائها خارج المستشفى ورفض الإسعاف نقلها لمستشفى العزل.
وظهرت السيدة عارية البطن وملقاة على الأرض بشكل صادم في الشارع، وأشار النشطاء أن الصورة التقطها صحفي يدعى طارق البدوي، وكانت في غيبوبة كبد داخل مستشفى شبين القناطر بمحافظة القليوبية.

 

 

وقال حساب لناشطة مصرية نشرت الصورة على “تويتر” :” مش لقية كلام بجد يتقال اتجردو من إنسانيتهم ومن رحمةبعضنا للبعض واصبحنا في زمان القوي يأكل الضعيف والغلبان مهان والفقير مالوش ثمن.. دى مريضة دخلت مستشفى شبين القناطر بغيبوبة كبدية واخدت عدوى الكورونا من المستشفى واجهزتها الملوثة ومسئول الاسعاف مش عاوز يشيلها و لا التمريض”.
وتابعت :” علشان مافيش جوانتيات ولاماسكات بالمستشفى اظن المنظر ده لو فى دولة بتحترم آدمية الانسان كان اتعزل فيها الوزير واتحاكم مدير المديرية ومدير المستشفى لكم الله يا مطبلين العميل هتشوفوة فحياتكم”.

 

 

وردت على أحد السائلين قائلة :” وانا مش معترضة اصلا على كلامك الخبر والصورة من الصحفى طارق البدوى مش منى شخصيا وفكلا الحالتين شوفنا فيديو الحالة اللى فضلت مرمية فحوش المستشفى”.