هل أصبحنا في عصر البروباغندا !

شاهد ماذا يحدث في العالم من حولك | للإشتراك في خدمة موسوعة على  الواتس أب  رجاء حفظ رقم الموسوعة ومن ثم أرسل كلمة ( إشتراك ) إلى الرقم :  0096566750498

 لمشرفي القروبات أضف رقمنا لقروبك وستصلك الأخبار في القروب مباشرة

اشترك مجاناً في قناة موسوعة على تليغرام: اضغط هنا

هل أصبحنا في عصر البروباغندا ! .. في ظل المشاكل السياسية و الاجتماعية في جميع أنحاء العالم أصبحنا نشاهد أشياء في غاية الغرابة في الأعلام حيث ظهرت بعض الشخصيات الغير مفهومه منها من يخرج قلم و ورقة و يبدأ في التحليل ببعض الألفاظ و الكلمات الغير المفهومة و التي من الممكن أن يخدع فيها الكثير حيث يعتقدون أن هذا الشخص على درجة عاليه من الثقافة لدرجة فوق مستوى ذكاء الأشخاص العاديين ، و أيضاً هناك نوع أخر يبدأ في التحريض و ترويج الإشاعات عن بعض الشخصيات ، و أيضاً هناك من يقوم باصطناع الغباء من أجل لفت الأنظار ، و الأغرب من هذا ظهر بعض الأشخاص الذين نشر عنهم بعض الفضائح أو الحوادث أو من يدعون أنهم قد تعرضوا للاعتداء لنعلم في النهاية أن جميعها أكاذيب و الذي قام بتلفيقها هو نفس الشخص صاحب الفضيحة الشهيرة هل من المعقول أن يقوم شخص بفضح نفسه ولكن لماذا و الجميع يعلم الآن ماذا أقصد ، و هناك أنواع عديدة من هؤلاء و لكن لم يتوقف الأمر على شاشة التلفاز ليقتحم هؤلاء جميع وسائل التواصل الاجتماعي و لكن جميع هؤلاء الأشخاص يفعلون شيء واحد فقط و هو البروباغندا ما هي البروباغندا و ما هو هدفها هذا ما سوف نتناول الحديث عنه اليوم من خلال هذا المقال تابع معنا .

ما هو معنى البروباغندا : هي كلمة لاتينية الأصل و تعني نشر المعلومات المضللة

ما هو الهدف الرئيسي من البروباغندا : بالرغم من أن البروباغندا تم استخدامها من سنوات طويل إلا أنها تعد من أقوى أسلحة هذا العصر الهدف الأساسي منها هو السيطرة على عقول الناس في المجتمع من أجل السيطرة على الأوضاع السياسية و الاجتماعية ، و دائماً من يقوم بالبروباغندا رجل الأعلام حيث أنه الأكثر تأثيراً على العقول ، و لكن البروباغندا أصبحت لا تقتصر على المشاكل السياسية فقط أنما أيضاً تطورات بكل شيء في الحياة حيث أصبحت يتم استخدامها في عدة أغراض سواء كان من أجل الحصول على الشهرة أو من أجل التسويق إلى منتج معين و بالنهاية هي أصبحت متعددة الأغراض و لكن جميعها تهدف إلى السيطرة على العقل و التوجيه إلى شيء محدد عن طريق التلاعب بالعواطف و المشاعر ، و لكن ما هي بداية البروباغندا لمعرفة هذا تابع معنا .

تاريخ البروباغندا : يرجع استخدام البروباغندا منذ عصور طويلة منذ ما كانت الكنسية هي القوة المسيطرة و كانت تستخدمها للسيطرة على الناس عن طريق أثارة العواطف و إرهاب الناس أن كل من يخالف الكنيسة يخالف الله و لكن تم إعادة استخدام البروباغندا بشكل سياسي خالي من المشاعر الدينية أثناء الحرب العالمية الأولى و قامت العديد من الدول باستخدامها من أجل إثارة مشاعر الناس من أجل المشاركة في الحرب عن طريق نشر الشائعات و الخوف ثم نشر الملصقات الدعائية و عندما أرادت السلطات الأمريكية الدخول في الحرب و لكن الشعب كان رافضاً رفض تام إلى هذه الإرادة و في هذه اللحظة فكرت السلطات الأمريكية في فعل شيء جديد و مميز من أجل تغيير رأي الشعب الأمريكي و الموافقة على الدخول في الحرب و رأت وقتها أن الحل في توجيه الشعب و السيطرة عليه عن طريق دعاية تعتمد على التلاعب بمشاعر الناس حيث تم أنشاء لجنة للدعاية الحكومية تحت اسم “لجنة كريل” و التي استطاعت أثارة مشاعر الخوف و الهلع في قلوب الشعب الأمريكي من خلال نشر ما فعله الألمان من جرائم و وصل الأمر إلى تزيف و تلفيق بعض الأشياء و هنا نتوقف لحظة لنرى أن الرئيس الأمريكي الجديد بفعل نفس الأمر محاولاً إثارة غضب الشعب الأمريكي نحو المسلمين مستخدم البروباغندا

أشهر الملصقات الدعائية التي تم استخدامها عن طريق البروباغندا في الحرب العالمية : من منا لا يعرف جيداً صورة الرجل كبير السن ذو الشعر طويل الذي أصابه الشيب، وسترة زرقاء، وبنطال مخطط، وقبعة عالية ذات نجوم مخططة عموديا بالأبيض و الأحمر. و يتم رسمه اليوم بملابس بها شكل علم أمريكا الجميع يعرفه جيداً و لكن يوجد ناس كثيرة لا تعلم ما قصته بالضبط انه العم سام الملصق الشهير الذي تم استخدامه في الحرب العالمية من اجل دفع الناس للمشاركة في الحرب حيث تم رسم ملصق للعم مستوحى من ملصق بريطاني يدعو إلى التجنيد في الجيش.

يرسم هذا الملصق اللعم سام مؤشرا بيده مع تعليق يقول ‘I WANT YOU FOR U.S. ARMY و تم أخذ هذه الشخصية عن شخص حقيقي حيث أن الاسم مأخوذ من اسم جزار محلي أميركي يدعى صموئيل ويلسون Samuel Wilson. كان هذا الجزار يزود القوات الأميركية المتواجدة بقاعدة عسكرية بولاية نيويورك حيث كان يرسل لحم البقر، وكان يطبع براميل هذا اللحم بحرفي U.S. (أي الولايات المتحدة) إشارة إلى أنها ملك الدولة. فأطلقوا لقب العم سام .

 للإشتراك في خدمة موسوعة على الواتس أب رجاء حفظ رقم الموسوعة الموجود بالأسفل ومن ثم أرسل كلمة ( إشتراك ) إلى الرقم :

  0096566750498

اشترك مجاناً في قناة وسم على تليغرام: اضغط هنا

قد يعجبك ايضا
23 تعليقات
  1. additional hints يقول

    I simply want to tell you that I’m beginner to blogs and seriously loved your web page. Most likely I’m want to bookmark your blog . You absolutely have outstanding well written articles. Regards for sharing with us your blog.

  2. +Faytech North AmeRica يقول

    Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street, New York, NY 10013, +1 646 205 3214

  3. metrocliCk$ يقول

    MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks, Large Touch Screen Displays , Monitors, Digital Signages and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks, Touch Screen Monitors and Digital Signage. Visit MetroClick at http://www.metroclick.com/ or , 121 Varick St, New York, NY 10013, +1 646-843-0888

  4. EmeRy EPS: يقول

    I merely want to notify you that I am new to wordpress blogging and completely valued your work. Probably I am probably to store your blog post . You seriously have fantastic article content. Value it for expressing with us the best blog post

  5. Tractor Workshop Manuals يقول

    Possessing read this I thought it had been quite beneficial. I value you taking time and work to put this article together. I when once again locate myself paying method to significantly time both reading and commenting. But so what, it was nonetheless worth it!

  6. Tworzenie Strony Internetowej Cena يقول

    Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such magnificent information being shared freely out there.

  7. Projektowanie Gorzow يقول

    of course like your web site but you need to take a look at the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling issues and I to find it very bothersome to tell the truth on the other hand I’ll surely come again again.

  8. John Deere Technical Manuals يقول

    Also the scene between her, her ex boyfriend and Cruise in the diner was very funny.

  9. Euro Tax يقول

    Some really quality articles on this web site , saved to favorites .

  10. kitchen design ideas يقول

    Good ¡V I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, web site theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task..

  11. Maszyny Rolnicze Nazwy يقول

    I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Carry on the excellent works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my website :).

  12. Pozycjonowanie Frazy يقول

    I got what you mean , regards for putting up.Woh I am thankful to find this website through google. “I was walking down the street wearing glasses when the prescription ran out.” by Steven Wright.

  13. Tore Aus Polen يقول

    I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Keep up the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my site :).

  14. zgrzewanie rur pp czas يقول

    I truly enjoy reading on this website , it holds superb content . “The great secret of power is never to will to do more than you can accomplish.” by Henrik Ibsen.

  15. online stores يقول

    Thanks , I have just been searching for info approximately this subject for a while and yours is the best I’ve discovered till now. But, what in regards to the conclusion? Are you certain about the source?

  16. columbusgis.com يقول

    Helpful info. Fortunate me I discovered your site accidentally, and I’m shocked why this accident didn’t came about in advance! I bookmarked it.

  17. http://www.chanelpascher.com يقول

    I’m not sure where you are getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for fantastic info I was looking for this information for my mission.

  18. bhp sklep gorzow يقول

    Just wanna comment on few general things, The website style and design is perfect, the content is really wonderful : D.

  19. healthexpo2015.net يقول

    Hi, Neat post. There’s an issue with your website in web explorer, might check this¡K IE still is the marketplace chief and a huge portion of other people will omit your magnificent writing due to this problem.

  20. historicdowntownmocksville.com يقول

    I do agree with all of the ideas you have offered for your post. They are really convincing and can certainly work. Still, the posts are too short for beginners. May you please extend them a little from subsequent time? Thanks for the post.

  21. crammonduk.com يقول

    I wanted to draft you one bit of note to help thank you so much again for your splendid strategies you have featured on this page. It is really strangely generous of you to offer freely what a few individuals would have distributed as an electronic book in making some dough for themselves, mostly since you could have tried it in case you considered necessary. Those good ideas also worked like a good way to realize that other people online have a similar passion similar to mine to see a whole lot more regarding this condition. I’m sure there are numerous more pleasant situations ahead for many who start reading your website.

  22. FlightSites يقول

    I wish to express some appreciation to the writer just for bailing me out of this type of difficulty. Because of exploring throughout the the net and meeting methods which were not productive, I believed my entire life was well over. Existing without the presence of answers to the issues you’ve solved by way of your article is a serious case, as well as those that could have adversely damaged my entire career if I hadn’t discovered your web site. Your main competence and kindness in touching almost everything was valuable. I don’t know what I would’ve done if I hadn’t discovered such a thing like this. I can also at this point relish my future. Thanks for your time so much for your skilled and result oriented help. I will not think twice to propose your web page to any person who desires support about this area.

  23. Traditional Furniture يقول

    Of course, what a magnificent blog and illuminating posts, I surely will bookmark your website.Have an awsome day!

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.